Zákon o účetnictví (dále jen „ZoÚ“) definuje, jakým způsobem a v jakém rozsahu má účetní jednotka vést své účetnictví. V případě, že se účetní jednotka dopustí postupu, který není v souladu se zákonem o účetnictví, může finanční úřad vyměřit sankci ve správním řízení.
Kdo je podle ZoÚ povinen vést účetnictví je uvedeno v §1 odst. 2
Finanční úřad může udělit sankce v různých sazbách, které jsou v následujících hodnotách:
Výše netto aktiv se zjistí z účetní závěrky nebo konsolidované účetní závěrky sestavené za období, ve kterém ke konkrétnímu porušení povinností došlo. Pokud ještě není za dané období účetní závěrka sestavena, použije se brutto hodnota aktiv. Zde se jedná o výši aktiv, která není upravená o rezervy, opravné položky a odpisy majetku. Pokud však nelze ani tímto způsobem zjistit skutečná hodnota aktiv, použije finanční úřad k určení kvalifikovaný odhad.
Jaké jsou nejčastější přestupky, za které finanční úřad ukládá sankce?
Sankce 3% z netto hodnoty aktiv:
Sankce 6% z netto hodnoty aktiv:
Sankce 3 % z hodnoty konsolidovaných aktiv:
Sankce ve výši 50 000,00 kč a 100 000,00 kč ukládá finanční úřad v případech jednoduchého účetnictví
Pavla Vejtrubová
Accounting Consultant Assistant
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.