Blíží se Vánoce a s nimi i obdarovávání nejen našich blízkých, ale i obchodních partnerů, zákazníků nebo zaměstnanců, kterým chceme malou pozorností obvykle poděkovat za spolupráci v uplynulém roce. I tyto drobné dárky se však řídí zákonnými pravidly, která shrneme v tomto článku. Dozvíte se, jak posoudit jejich daňovou (ne)uznatelnost i nárok na odpočet DPH.
Plátce DPH bude jistě zajímat, zda mají u nákupu dárků pro obchodní partnery či zaměstnance nárok na odpočet DPH. Zákon o DPH podle § 72 odst. 4) nedovoluje nárok na odpočet DPH u nákladů na reprezentaci – až na výjimku podle § 13 odst. 7 písm. c), kde zákon tento nárok povoluje za předpokladu, že:
Dary splňující tyto dvě podmínky pro odpočet DPH nemusí být označeny obchodním jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele a mohou být předmětem spotřební daně – narozdíl od pravidel pro daňovou uznatelnost nákladů, na kterou se podíváme nyní.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, se o darech zmiňuje v § 25 odst. 1 písm. t), podle kterého jsou výdaje na reprezentaci (pohoštění, občerstvení, dary) považovány za nedaňový náklad.
Výjimku tvoří reklamní nebo propagační předměty, které:
Pro případné dokazovaní splnění výše uvedených podmínek před finančním úřadem vřele doporučujeme uchovat ideálně např. fotografii či podrobně popsanou objednávku.
Z pohledu příjemce je takový dar považován za bezúplatný příjem osvobozený od daně z příjmů.
Mezi oblíbené daňově uznatelné reklamní předměty (při splnění podmínek viz výše) patří:
Naopak si dejte pozor na:
Změna u tichého vína od 1. 1. 2024
V důsledku daňových změn bude od roku 2024 tiché víno považováno za daňově neuznatelný náklad. Rok 2023 je tedy posledním, kdy můžete svým obchodním partnerům z daňového hlediska výhodně darovat tiché víno jakožto reklamní předmět.
Pozor, u obdarování zaměstnanců platí jiná pravidla!
Pokud zaměstnavatel neúčtuje podle zvláštního právního předpisu (kolektivní smlouva, vnitřní předpis zaměstnavatele atp.) a věc není možné považovat za pracovní pomůcku zaměstnance, bude každý dar poskytnutý zaměstnanci nedaňovým nákladem zaměstnavatele, protože neslouží pro ekonomickou činnost podniku – bez ohledu na označení nebo hodnotu.
Daňově uznatelné tedy budou pouze dary zaměstnancům, které lze považovat za pracovní pomůcky a jejich hodnota nepřesahuje 500 Kč (nemusí přitom být označeny např. logem a podobně).
Jestliže se nejedná o případ uvedený v § 6 odst. 9 písm. d) zákona o daních u příjmů (tzn. knihy, příspěvek na kulturní či sportovní akce, příspěvek na rekreaci do 20 000 Kč/rok za 1 zaměstnance), bude tento dar součástí odvodů ze mzdy na daň z příjmů, zdravotní a sociální pojištění.
S klidným srdcem tak můžete zaměstnancům darovat např. potištěná trička, čepice či pracovní obuv, drobnou elektroniku (sluchátka, USB flash disk), kalendáře a jiné kancelářské potřeby atp.
Plátce DPH nakoupil tichá červená vína v hodnotě 200 Kč vč. DPH za kus a k nim dárkové taštičky v hodnotě 40 Kč vč. DPH za kus. Dárkové taštičky opařil samolepkami s firemním logem. Část rozdá významným obchodním partnerům a zbytek věnuje svým zaměstnancům jako vánoční dárek.
Z částky 240 Kč bude každému obdarovanému zaměstnanci v rámci mzdy odvedena daň z příjmů, sociální i zdravotní pojištění.
Plátce DPH nechal vytisknout nové kalendáře označené logem firmy v ceně 400 Kč bez DPH za kus. Část rozdá svým obchodním partnerům a část zaměstnancům jako vánoční dárek:
Kalendář lze považovat za pracovní pomůcku, zaměstnanci tedy nemusí kalendáře dodanit ve mzdě.
Plátce DPH k Vánocům pořídil pro své klienty dárkové koše s potravinami v hodnotě 1 000 Kč bez DPH za kus a pro zaměstnance v hodnotě 500 Kč bez DPH. Nechal je opatřit logem firmy.
Z hodnoty dárkového koše bude zaměstnanci ve mzdě odvedena daň z příjmů, sociální i zdravotní pojištění.
Přenechte administrativu odborníkům a věnujte se naplno svému podnikání. Obraťte se na nás a pomůžeme vám nejen s otázkami okolo zdanění darů a reklamních předmětů. Poradíme si s kompletním vedením účetnictví, mzdovou agendou, reporty i digitalizací dokladů.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.