Domů Pracovněprávní změny 2025: minimální mzda, náhradní plnění, plány dovolených a další

Pracovněprávní změny 2025: minimální mzda, náhradní plnění, plány dovolených a další

12. 12. 2024

S rokem 2025 přichází i významné změny v oblasti pracovního práva. Dochází k navýšení minimální mzdy, ruší se institut zaručené mzdy v soukromém sektoru i povinné plány dovolených.

Pracující důchodci dostanou možnost slevy na sociálním pojištění a změny se dotknou i zaměstnávání osob se zdravotním postižením. V jednání jsou také další úpravy benefitů. Přinášíme vám přehled všech důležitých novinek.

Minimální mzda (schváleno) 

Již platná novela zavedla nový výpočet pro minimální mzdu, který vychází z průměrné měsíční mzdy v ČR a z koeficientu, který vláda stanoví vždy na následující dvouleté období. MPSV bude minimální mzdu pro další kalendářní rok vyhlašovat nejpozději do 30. září. 

V roce 2025 činí minimální mzda 20 800 Kč, resp. 124,40 Kč/hod. 

Zaručená mzda (schváleno) 

V současnosti je také zrušen institut zaručené mzdy. V soukromém sektoru se tedy v roce 2025 nemusí dodržovat stávajících 8 skupin zaručených mezd, nicméně do 31. 12. 2024 ještě ano

Nově se naopak zavádí institut zaručených platů, které budou dodržovat zaměstnavatelé ve státním sektoru. Zaručené platy budou rozděleny do 4 skupin a odstupňovány podle násobků minimální mzdy. 

Stále zůstává v platnosti pravidlo zákazu diskriminace a povinnosti rovného zacházení se všemi zaměstnanci.

Zrušení plánů dovolených (schváleno) 

V platnost vstoupilo také zrušení plánů dovolených, které dosud musel zaměstnavatel sestavovat pro své zaměstnance.

Od nového roku už není potřeba tvořit písemný rozvrh čerpání dovolené. 

Rozhodný příjem pro zaměstnání malého rozsahu (schváleno) 

Od 1. 1. 2025 vzroste rozhodný příjem pro zaměstnání malého rozsahu (nejčastěji využívaný u zaměstnanců na DPČ), a to na 4 500 Kč včetně. Od této výše odměny je nutné odvést sociální a zdravotní pojištění a při nepodepsání prohlášení poplatníka také zálohovou namísto srážkové daně. 

Změny v benefitech (čeká na schválení, předpokládaná platnost 1. 1. 2025) 

V současné právní úpravě platí limit pro osvobození benefitů zaměstnanců ve výši poloviny průměrné mzdy. Pro rok 2025 bude tedy tento činit 23 278,50 Kč

V poslanecké sněmovně se nicméně projednává novela, která by tento limit rozlišila dle charakteru benefitů: 

  • Pro zdravotní benefity (pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického nebo obdobného charakteru a také pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis) by platil limit samostatný, a to ve výši průměrné mzdy, tzn. 46 557 Kč v roce 2025. 
  • Pro všechny ostatní by i nadále platil úhrnný limit poloviny průměrné mzdy. 

Na této úpravě panuje shoda a je téměř jisté, že bez problémů projde legislativním procesem a od 1. 1. 2025 vstoupí v platnost.

Sleva pro pracující důchodce (čeká na schválení, předpokládaná platnost 1. 1. 2025) 

Součástí projednané důchodové reformy, která má začít platit od 1. 1. 2025, je mimo jiné sleva na sociálním pojištění pro pracující důchodce.

Jde o slevu z pojistného za zaměstnance, nikoli za zaměstnavatele a její uplatnění nebude povinností, ale možností. Pokud totiž důchodce slevu využije, přijde o nárok na dodatečné zvýšení důchodu výdělečnou činností.

Jak bude nová sleva fungovat? 

  • Pracující důchodce si může u svého zaměstnavatele zažádat o slevu ve výši 6,5 % z odvodu sociálního pojištění. To znamená, že odvede pouze 0,6 % nemocenského pojištění, které je součástí sociálního pojistného.
  • Slevu mohou využít pouze příjemci důchodu starobního, ne invalidního. 
  • Aby si zaměstnanec mohl slevu využít, musí splnit podmínku výplaty důchodu v plné výši, která musí platit po celý kalendářní měsíc (bude se posuzovat vždy k 1. dni v měsíci). Z tohoto vyplývá, že se jedná o slevu měsíční. 

Pracující důchodce o slevu nemůže u zaměstnavatele žádat zpětně, ale může nárok zpětně uplatnit na OSSZ – podá žádost o vrácení přeplatku a když splní všechny zmíněné podmínky, tak mu OSSZ pojistné vrátí.

V žádosti o slevu u zaměstnavatele musí prokázat, že na ni má nárok. Doloží:

  • rozhodnutí o přiznání starobního důchodu + čestné prohlášení o nároku na výplatu starobního důchodu v plné výši; 
  • nebo potvrzení plátce důchodu o pobírání starobního důchodu v plné výši, kde bude uveden den, od kdy výplata důchodu náleží.

Změny v náhradním plnění (schváleno) 

Povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením se týká všech, kdo zaměstnávají více než 25 zaměstnanců v pracovním poměru (v přepočteném stavu). Pokud je tedy přepočtený stav vyšší než 25, měl by zahrnovat alespoň 4 % zaměstnanců se zdravotním postižením

Kromě zaměstnávání osob se zdravotním postižením mohou podnikatelé povinný podíl splnit také odběrem výrobků a služeb z chráněných dílen

Když povinnost nesplní ani jednou z možností, musí místo toho zaplatit odvod do státního rozpočtu – a výše tohoto odvodu se od roku 2025 mění (pro rok 2024 ještě platí dosavadní výpočet). 

Dosud platilo, že zaměstnavatel, který povinný podíl nesplní jiným způsobem, povinně odvádí do státního rozpočtu 2,5násobek průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku, v němž mu nastala povinnost tento povinný podíl plnit.

Nově se výše odvodu upraví dle toho, kolik procent osob se zdravotním postižením (ZP) podnikatel zaměstnává, resp. nezaměstnává.

Podíl zaměstnanců se ZP Výše odvodu za každého chybějícího zaměstnance se ZP 
méně než 1 % 3,5násobek průměrné mzdy 
1–3 % 2násobek průměrné mzdy 
3–4 % 1násobek průměrné mzdy 

Výši průměrné mzdy za 1. až 3. čtvrtletí roku 2024 zatím MPSV nevyhlásilo, nicméně za rok 2023 činila 42 427 Kč.

Úprava má za cíl zvýšit zájem o zaměstnávání osob se zdravotním pojištěním a zvýhodnit ty, kdo tyto osoby zaměstnávají.

Vstupní lékařské prohlídky (schváleno, platnost od 1. 7. 2025) 

Od 1. 7. 2025 dojde ke zrušení vstupních lékařských prohlídek pro 1. kategorii rizikovosti zaměstnání dle zákona o ochraně veřejného zdraví. 

I přes zrušení si tyto prohlídky bude moci jak zaměstnavatel, tak i uchazeč o zaměstnání vyžádat, ale zůstávají pouze na dobrovolné bázi

Ostatní novinky v pracovněprávní oblasti 

Dalším rozsáhlým změnám jsme se věnovali v samostatných článcích: 

Neztraťte se v legislativě 

Zákony se neustále mění a je obtížné sledovat všechny úpravy a pravidla. Nebuďte na to sami a přenechte administrativu odborníkům.

Obraťte se na nás – pomůžeme vám se zpracováním mezd, vedením účetnictví i digitalizací obou oblastí. 

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.