Zveřejnění účetní závěrky je povinné – a za nesplnění hrozí podnikatelům sankce. Koho se tato povinnost týká, jak závěrku zveřejnit a co vás čeká, když to neuděláte? Čtěte dál a vše se dozvíte.
Povinnost zveřejnit účetní závěrku ve Sbírce listin mají podle Zákona o účetnictví (ZoÚ) všechny účetní jednotky zapsané ve veřejném rejstříku v rozsahu podle kategorie, do které spadají.
Kategorie účetní jednotky (ÚJ) se stanovují na základě těchto kritérií:
Typ ÚJ | Aktiva (netto hodnota) | Roční čistý obrat | Průměrný počet zaměstnanců |
---|---|---|---|
Mikro | do 9 mil. Kč | do 18 mil. Kč | do 10 |
Malá | do 100 mil. Kč | do 200 mil. Kč | do 50 |
Střední | do 500 mil. Kč | do 1 mld. Kč | do 250 |
Velká | překročení dvou kritérií střední ÚJ |
ÚJ se přesouvá do jiné kategorie, pokud ve dvou po sobě jdoucích účetních závěrkách překročí, nebo naopak nenaplní alespoň dvě uvedené hraniční hodnoty. Když k tomu dojde, změní svou kategorii od počátku následujícího účetního období – a změní se i rozsah dokumentů ke zveřejnění.
Příklad: Společnost patřila v roce 2021 mezi malé ÚJ, ale v letech 2022 a 2023 překročila dvě hraniční hodnoty pro střední ÚJ. Od roku 2024 se tedy stává střední ÚJ a za tento rok bude muset zveřejňovat účetní závěrku v rozsahu pro střední ÚJ.
Do účetní závěrky spadá několik dokumentů, ale ne každá účetní jednotka zveřejňuje a zpracovává všechny:
Rozsah zveřejňovaných dokumentů se odvíjí od velikosti účetní jednotky a roli hraje i povinný audit. Povinně auditované ÚJ musí navíc připravovat a zveřejňovat i výroční zprávu.
ÚJ se může stát auditovanou bez ohledu na velikost. Při posuzování povinnosti auditu totiž pracujeme s jiným časovým úsekem a jinými limity než při kategorizaci podle velikosti. Kritéria pro povinný audit jsou stejná, ale jejich hraniční hodnoty se liší – jsou stanoveny takto:
Při vyhodnocení povinnosti auditu záleží i na druhu společnosti.
Z těchto informací vyplývá, že:
Účetní jednotky tedy zveřejňují dokumenty v tomto rozsahu:
Typ ÚJ | Rozvaha | Výkaz zisku a ztráty | Příloha k ÚZ | Přehled o cashflow | Přehled o změnách VK | Výroční zpráva |
---|---|---|---|---|---|---|
Mikro | ✔ | × | ✔ | × | × | × |
Malá (bez auditu) | ✔ | × | ✔ | × | × | × |
Malá (s auditem) | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
Střední | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
Velká | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ | ✔ |
Termín zveřejnění účetní závěrky záleží na tom, zda se vás týká povinný audit, nebo ne:
Samotné zveřejnění provedete jednoduše tak, že účetní závěrku zašlete na rejstříkový soud přes datovou schránku. Od roku 2021 přibyla možnost zveřejnění prostřednictvím správce daně, kdy závěrku odešlete finančnímu úřadu jako přílohu k přiznání k dani z příjmu. Musíte však přiložit všechny podklady v takovém rozsahu, který je pro vás povinný – FÚ za vás obsah nezkontroluje.
Už využíváte moderní účetní a mzdové nástroje, nebo teprve hledáte cestu? Náš checklist pro digitalizaci zdarma vás nasměruje, kudy dál. Stáhněte si ho a získejte přehled! ✔️
Když účetní závěrku nezveřejníte, jde podle ZoÚ o přestupek, za který vám může finanční úřad dle § 37a odst. 4 písm. b) uložit pokutu až do výše 3 % hodnoty čistých aktiv.
Splnění povinnosti zveřejnění však kontrolují i rejstříkové soudy na základě Zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob (ZVR). Doručí vám výzvu k předložení chybějících účetních závěrek a vy máte 1 měsíc na to, abyste je zveřejnili do Sbírky listin. V případě nesplnění a nereagování na výzvu vám může soud uložit pokutu až do výše 100 000 Kč.
Navíc má podle § 105a ZVR rejstříkový soud možnost přistoupit k výmazu obchodní korporace z veřejného rejstříku za předpokladu, že:
V takovém případě rejstříkový soud zahájí řízení o jejím zrušení, které zveřejní ve veřejném rejstříku. O zrušení obchodní korporace pak může rozhodnout nejdříve po uplynutí 1 roku ode dne zápisu o zahájení zrušení do veřejného rejstříku.
Věnujte se naplno svému podnikání a účetní administrativu nechejte na odbornících. Obraťte se na nás – rádi vám pomůžeme se zveřejněním účetní závěrky, postaráme se o vedení účetnictví, mzdy, personalistiku, reporting nebo digitalizaci dokladů.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.