Dne 29. července 2016 vstoupila v účinnost novela zákona o DPH č. 243/2016 Sb., jejíž přijetí bylo vyvoláno novým celním zákonem. Tato novela se kromě jiného dotýká osob neusazených v tuzemsku, kterým je věnován tento článek.
Osoba neusazená v tuzemsku je definována v zákoně o DPH č. 235/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů v §4 odst. 1, písmeno m), kde je stanoveno, že tato osoba:
Osobou neusazenou v tuzemsku je myšlena např. zahraniční osoba z USA, která na veletrhu v ČR prodá své výrobky nebo podnikatel (resp. osoba povinná k dani) ze států EU, bez ohledu na to, zda je plátce či nikoliv, který v ČR uskuteční zdanitelné plnění. Výše uvedené ustanovení se týká výhradně tuzemského plnění, nikoliv intrakomunitárního.
Před účinností novely se musela osoba neusazená v tuzemsku registrovat pro účely DPH na Finančním úřadu pro hlavní město Prahu, když uskutečnila tuzemské zdanitelné plnění. Po novele, již osoby neusazené v tuzemsku nemají povinnost registrace k DPH při dodání zboží, povinnost přiznat daň se přenáší na tuzemského plátce. Při dodání zboží neplátci osobou neusazenou v tuzemsku nadále platí jejich povinnost registrace k DPH.
Novelou se mění také místo pro registraci k DPH osob neusazených v tuzemsku a to na Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj.
Tým E-Consulting Czech
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.