Ústavní soud před Vánočními svátky vydal stanovisko ke konkrétním oblastem v elektronické evidenci tržeb (dále jen „EET“) a některé části zákona o EET zcela zrušil. Zákon jako celek však u Ústavního soudu obstál. I když o zrušení zákona o EET usilovaly desítky pravicových politiků, Ústavní soud označil tento zákon jako legitimní a efektivní nástroj pro výběr daní a narovnání podnikatelského prostředí.
Ministerstvo financí zapracovalo následující rozhodnutí Ústavního soudu do metodiky EET.
S účinností od 1. března 2018 se na účtenkách již nebudou muset povinně uvádět DIČ ani rodná čísla podnikatelů. Nadále však podnikatelům zůstává povinnost svá DIČ odesílat do informačního systému správce daně a funkčnost celého systému tak není dle Ministerstva financí ohrožena.
Evidenci nebudou podléhat platby kartou u e-shopů. Od 1. března 2018 se tato povinnost již nebude vztahovat na platby kartou přes platební terminály i pro online platby přes internet. Poplatníci, kteří této povinnosti již podléhají se mohou rozhodnout, zda i nadále budou tyto tržby evidovat dobrovolně či nikoliv.
Nejvýznamnější změnou, ke které v EET dochází je odložení povinnosti evidovat tržby u činností, které byly zařazeny do 3. fáze (všechny činnosti s výjimkou těch zařazených v 1., 2. a 4. fázi) a do 4. fáze EET (vybraná řemesla a výrobní činnosti). Poplatníci, kteří do těchto skupin spadají, tak nemají povinnost k 1. březnu a k 1. červnu 2018 své tržby dle EET evidovat. Přesný termín zahájení 3. a 4. fáze EET bude znám až po schválení novely zákona.
Ústavní soud také nařídil, že pokud bude chtít vláda do zákona o EET zařadit výjimky, nebude to již možné pouhým nařízením vlády, ale tyto výjimky musí být součástí zákona.
Pavla Vejtrubovová
Accounting Consultant Assistant
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.