Domů Flexibilní novela zákoníku práce: přehled změn od roku 2025

Flexibilní novela zákoníku práce: přehled změn od roku 2025

06. 12. 2024

MPSV zavádí novelu zákoníku práce s cílem zvýšit jeho flexibilitu v zájmu zaměstnanců i zaměstnavatelů. Má zjednodušit sladění pracovního a rodinného života, snížit administrativu a pokračovat v digitalizaci státní správy.

Změny měly platit od 1. 1. 2025, nicméně jednání o této flexinovele bylo zařazeno až na 119. schůzi poslanecké sněmovny, která probíhala od 19. 11. 2024. Kvůli tomuto pozdnímu zařazení zatím není jasné, zda stačí projít legislativním schválením, a tudíž ani plánovaná účinnost od 1. 1. 2025 není jistá – možná bude posunuta až na jaro 2025. Představíme vám hlavní navrhované úpravy, ve kterých by už nemělo dojít k velkým změnám.

Ministr Jurečka k této novele uvedl: „Chceme, aby Česká republika byla konkurenceschopná a nehrála v Evropě druhé housle. K dosažení tohoto cíle je nezbytný moderní a pružný pracovní trh. Tento požadavek na větší variabilitu pracovněprávních vztahů dlouhodobě rezonuje jak mezi zaměstnavateli, tak mezi zaměstnanci. Proto nyní představujeme tzv. flexibilní novelu zákoníku práce, která vychází z praktických podnětů z praxe. Inspirujeme se u zemí, jako jsou Německo, Rakousko a Dánsko, kde podobné systémy úspěšně fungují.“

1/ Úpravy výpovědní doby

Výpovědní lhůta v délce 2 měsíců momentálně začíná až od 1. dne měsíce, který následuje po měsíci, kdy byla výpověď podána (např. výpověď převzata 24. 5. 2024, výpovědní lhůta běží od 1. 6. 2024).

Novela počítá se zachováním 2měsíční výpovědní lhůty s tím, že začne běžet již v den, kdy zaměstnanec či zaměstnavatel výpověď obdrží (např. výpověď převzata 24. 5. 2024, výpovědní lhůta končí 24. 7. 2024 – tzn. končí v den, který se číselně shoduje se dnem, kdy začala běžet. Pokud takový den v daném měsíci neexistuje, připadne konec výpovědní lhůty na poslední den v měsíci.

Návrh zákona dále zahrnuje zkrácení výpovědní lhůty pro zaměstnance, kteří poruší pracovní kázeň nebo kteří nebudou splňovat zákonné požadavky pro výkon zaměstnání, a to ze současných 2 měsíců pouze na 1 měsíc.

2/ Náhrady od pojišťovny místo odstupného po pracovním úrazu a nemoci z povolání

  • Při ukončení pracovní poměru z důvodu pracovního úrazu či pozbytí zdravotní způsobilosti již nebude zaměstnavatel vyplácet odstupné.
  • Místo odstupného bude vyplácet náhradu pojišťovna, u které má zaměstnavatel uzavřené povinné pojištění (nejčastěji Kooperativa).
  • Tato náhrada bude ve stejné výši jako odstupné, tzn. minimálně 12násobek průměrného měsíčního výdělku zaměstnance.

3/ Delší zkušební doba

Momentálně platí, že zkušební doba činí u běžných zaměstnanců 3 měsíce a u vedoucích pracovníků až 6 měsíců. Po novele se prodlouží u běžných zaměstnanců až na 4 měsíce, u vedoucích na 8 měsíců.

Zaměstnavatelům však zůstane možnost si zvolit, zda chtějí využívat zkušební dobu dle nových či starých pravidel.

4/ Rodičovská dovolená a garance pracovního místa

Při návratu z rodičovské dovolené do 2 let věku dítěte bude muset nově zaměstnavatel držet zaměstnanci tzv. „stejnou židli“, tedy stejnou pracovní pozici, ze které zaměstnanec odcházel na mateřskou, resp. rodičovskou.

Při návratu do práce po 2. roku, maximálně však do 3 let věku dítěte platí stávající úprava, tzn. že zaměstnanec musí být zařazen dle pracovní náplně uvedené v pracovní smlouvě.

Novela také ruší zákaz přivýdělku během rodičovské dovolené stejným druhem práce, který má zaměstnanec v pracovní smlouvě. To znamená, že si zaměstnanec bude moci (např. na DPP či DPČ) u zaměstnavatele přivydělávat i stejnou prací, kterou má ve své pracovní smlouvě.

Zaměstnavatel si už nebude muset vymýšlet nové druhy práce, které uvede do smlouvy o přivýdělku, což bylo doteď v praxi častým zvykem.

5/ Prázdninové brigády už od 14 let

Momentálně je možné si vydělávat až od 15 let při splnění podmínky dokončené povinné školní docházky. Novela umožní přivýdělek již 14letým, kteří ještě povinou školní docházku neukončili.

  • Přivýdělek bude možný pouze v době hlavních letních prázdnin (červenec, srpen) a jen na DPP či DPČ.
  • Souhlas s brigádou musí podepsat zákonní zástupci.
  • Pracovní doba bude činit maximálně 35 h týdně, resp. 7 h denně.
  • Zaměstnavatel bude povinen poskytnut zaměstnanci nepřetržitý denní odpočinek po dobu alespoň 14 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.
  • Také se bude muset jednat o práci lehčího charakteru – tito brigádníci budou moci vykonávat druhy práce zařazené do první kategorie podle zákona o ochraně veřejného zdraví.

6/ Samorozvrhování pracovní doby a doba odpočinku

Samorozvrhování pracovní doby je v současné době možné pouze při výkonu zaměstnání v režimu na dálku (tzv. home office). Novela umožní, že si po dohodě se zaměstnavatelem může zaměstnanec svou pracovní dobu rozvrhnout i přímo na pracovišti.

Také přibude možnost zkrátit denní odpočinek zaměstnance na 6 hodin, ale pouze v případě mimořádných událostí a havarijních stavů. Odpočinek poté bude muset být zaměstnanci nahrazen následující den.

7/ Výplata mzdy v jiné měně

Zahraniční firmy působící v Česku budou mít možnost vyplácet svým zaměstnancům mzdu i v jiné měně než pouze v českých korunách. Podmínkou pro vyplacení v cizí měně bude, že tuto měnu má ČNB ve svém kurzovním lístku

Současně musí jít o zaměstnance, kteří spadají do některé z těchto kategorií: 

  • mají místo výkonu práce v zahraničí; 
  • vykonávají práci na základě povolení k zaměstnání, zaměstnanecké karty nebo povolení k dlouhodobému pobytu; 
  • jsou občany jiného členského státu EU a zároveň nejsou občané ČR; 
  • žijí trvale v zahraničí nebo tam hradí náklady na životní potřeby sebe nebo svých rodinných příslušníků. 

Pro přepočet jejich mzdy se použije kurz vyhlášený ČNB pro 1. pracovní den v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, kdy zaměstnanci vzniklo právo na mzdu (pokud si nedohodli jiný pracovní den).

8/ Zrovnoprávnění registrovaných partnerů

Registrovaní partneři získají stejný nárok na překážky v práci na straně zaměstnance, jako mají manželé (např. z důvodu svatby, pohřbu a jiných rodinných událostí).

Také nabydou práva při přechodu mzdových práv po smrti zaměstnance.

9/ Doručování mzdového výměru

  • Zaměstnavatel bude moci doručovat platební výměr interními elektronickými systémy (např. e-mail apod…).
  • Zaměstnanec bude muset do 15 dnů potvrdit jeho převzetí (např. odkliknutím o přečtení, odpovědí apod…), jinak bude toto doručení bráno jako neplatné.
  • Zaměstnanec také musí mít možnost si tento výměr např. uložit, přeposlat nebo vytisknout.

Od tužky ke cloudu – jak je na tom vaše firma?

Zjistěte, jak si vedete v digitalizaci účetnictví a mezd! Ať už jste na začátku nebo máte technologie pod palcem, náš bezplatný checklist pro digitalizaci vám ukáže další kroky. Stáhněte si ho ještě dnes! 💻

10/ Výpočet průměrného měsíčního výdělku

Novela ujasňuje výpočet průměrného měsíčního výdělku zaměstnance v případě, že dojde ke změně jeho týdenní pracovní doby. Pokud změna nastane v rozhodném období, vypočte se týdenní pracovní doba tak, že se úhrn součinů jednotlivých týdenních pracovních dob (v hodinách) a kalendářních dnů, po které byly tyto týdenní pracovní doby uplatněny, vydělí celkovým počtem kalendářních dnů v rozhodném období. Výsledná hodnota se zaokrouhlí na tisíciny nahoru. 

Pro výpočet průměrného výdělku se tedy použije průměrná týdenní pracovní doba, nikoli pracovní doba platná k období, kdy průměrný výdělek určujeme, jak tomu bylo doposud. 

Průměrný měsíční výdělek je velice důležitý při výpočtu náhrad a příplatků ve mzdě (např. náhrady za dovolenou a překážky, při výpočtu odstupného apod…).

11. Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou 

Dojde také k úpravě paragrafu, který se týká pracovních smluv na dobu určitou: 

  • Nově smí být sjednán nejdéle na 3 roky a mezi stejnými smluvními stranami může být opakován nejvýše dvakrát (za opakování se považuje i jeho prodloužení). Jde-li o náhradu za dočasně nepřítomného zaměstnance po dobu mateřské, otcovské a rodičovské dovolené nebo běžné dovolené, může být sjednáván bez omezení počtu opakování
  • Celková doba trvání pracovních poměrů na dobu určitou mezi stejnými smluvními stranami nesmí přesáhnout 9 let ode dne vzniku první smlouvy. Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami uplynuly 3 roky, tak se k němu už nepřihlíží

Chcete si usnadnit personalistiku a zpracování mezd?

Novela nabídne zaměstnancům i zaměstnavatelům větší flexibilitu. Zvýšit ji můžete i vy sami vyladěním interních procesů.

Pokud stále spravujete docházky v Excelu nebo ručně vyplňujete a tisknete pracovní smlouvy a máte chuť to změnit, kontaktujte nás. Rádi vám pomůžeme s digitalizací HR i mezd.

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.