Zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH z 1 mil. Kč na 2 mil. Kč
Novela zákona o DPH zvyšuje limit ročního obratu pro registraci k DPH od 01.01.2023
Nově se povinným plátcem DPH stane fyzická nebo právnická osoba, která překročila limit 2 mil. Kč v období 12po sobě jdoucích měsíců.
Novela zavádí také možnost odhlásit se z plátcovství DPH při ročním obratu do 2 mil. Kč
Dále budou platit stejná pravidla jako doposud, dobrovolnými plátci DPH se mohou stát i podnikatelé, kteří na zákonný limit 2 mil. Kč nedosahují.
Zvýšení hranice pro využití paušálního režimu na 2 mil. Kč
Měsíční paušální daň již nebude pro všechny podnikatelé ve stejné výši. Novela zavádí tři pásma zdanění na základě výše příjmů a druhu podnikání. Podmínky pro vstup do paušálního režimu zůstávají stejné. Do paušálního režimu mohou vstoupit podnikatelé s ročním obratem do 2 mil. Kč, kteří nejsou plátci DPH.
Pásma dle výše příjmů:
Záloha bude splatná k 20. dni kalendářního měsíce a lze si ji předplatit na několik měsíců, nebo celý rok dopředu.
Mimořádné odpisy
Novela také prodlužuje mimořádné zrychlené odpisy, které byly zavedeny jako podpora pro podnikatele zasažené koronavirovou pandemií pro zdaňovací období 2020-2021. Mimořádné odpisy na majetek zařazený v 1. a 2. odpisové skupině budou zachovány i pro zdaňovací období 2022-2023.
Automatické zřízení datových schránek
Od 01.01.2023 budou zřízeny datové schránky všem podnikajícím fyzickým osobám, vč. těch, kteří svou činnost pozastavily, nebo zrušily.
Datová schránka bude povinná pro živnostníky, OSVČ, ale také spolky, sdružení, nadace a další právnické osoby, jejichž hlavním předmětem činnosti není podnikání.
Zřízení proběhne od ledna do března 2023, kdy podnikajícím osobám, kterým bude tato schránka zřízená, přijdou přihlašovací údaje poštou. Datová schránka se automaticky aktivuje po uplynutí 15 dnů ode dne doručení přihlašovacích údajů (pokud se uživatel nepřihlásí před tímto termínem). Platí stejná pravidla, jako kdyby si adresát dopis nevyzvednul na poště.
Držitelé daňových schránek musejí ze zákona zasílat veškeré dokumenty výhradně elektronicky.
Zrušení EET
Od 1.1.2023 se kompletně ruší elektronická evidence tržeb. EET byla pozastavena z důvodu pandemie koronaviru do konce roku 2022. Od 1.1.2023 se ruší zákon o evidenci tržeb, což znamená, že systém EET nebude od 1. ledna 2023 funkční.
Bára Adamcová
Office manager
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.