Minimální a zaručená mzda v roce 2023
Od 1.1.2023 se zvyšuje minimální mzda na 17 300 Kč.
Sociální pojištění
Schválenou novinkou jsou slevy na pojistném na vybrané skupiny zaměstnanců pracujících na částečné úvazky. V platnost vstupuje sleva od února 2023. Oznámení o záměru uplatňovat slevu lze zaslat na ČSSZ nejdříve 1.2.2023.
Slevu na pojistném za téhož zaměstnance může uplatnit pouze jeden zaměstnavatel.
Výše slevy na pojistném za kalendářní měsíc činí 5 % z úhrnu vyměřovacích základů zaměstnanců, za které je sleva uplatňována.
Sjednaná týdenní pracovní doba je v rozsahu 8 až 30 hodin týdně (zkrácený úvazek) a bude se týkat pouze tohoto okruhu zaměstnanců:
Vyšší pojistné pro zdravotnické záchranáře a podnikové hasiče
V souvislosti s možností jejich dřívějšího odchodu do důchodu, zaměstnavatelé zaměstnávající zdravotnické záchranáře a podnikové hasiče budou odvádět vyšší pojistné. To se bude postupně zvyšovat o 2, 3 a 4 procentní body a od roku 2026 až o 5 procentních bodů.
Zaměstnavatelé povedou seznam těchto zaměstnanců a budou každoročně vystavovat potvrzení o odpracovaných směnách.
K tomu bude sloužit nový formulář ČSSZ již od ledna 2023 „Přehled o výši pojistného pro zaměstnavatele“.
Pokud zaměstnanec vykonává i jiné práce, bude mít dva vyměřovací základy a pro každý z nich bude stanovena jiná sazba pojistného.
Nemocenské dávky
Zvyšují se redukční hranice pro nemocenské a tím i pro náhradu mzdy v době dočasné pracovní neschopnosti. Již od 1. prosince 2022 zaměstnavatelé nepřijímají papírový tiskopis „Potvrzení o nařízení karantény“.
Zdravotní pojištění
Minimální vyměřovací základ ve zdravotním pojištění činí pro zaměstnance a osoby bez zdanitelných příjmů 17 300 Kč. Také se zde mění započitatelný (rozhodný) příjem z DPČ z částky 3500 Kč na částku 4000 Kč.
Mzdové listy
Prodlužuje se archivační doba z 30 na 45 let.
Nezabavitelná částka v exekucích a insolvencích
Nezabavitelná částka na povinného činí nově 13 638 Kč a na každou vyživovanou osobu 3 409,50 Kč.
Pracovnělékařské prohlídky
Od 1. ledna 2023 byla novelizována vyhláška č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách.
Zaměstnanci v pracovním poměru musí nadále absolvovat lékařské prohlídky.
Změna je u periodických prohlídek, kde u první a druhé kategorie bude prohlídka dobrovolná (na žádost zaměstnance či zaměstnavatele). Mírně se upravují podmínky mimořádné a výstupní prohlídky v oblasti speciálních prohlídek řidičů referentů a pracovníků ve školství.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.