Domů Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele od roku 2026 nahradí 25 formulářů

Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele od roku 2026 nahradí 25 formulářů

18. 03. 2025

Novinka slibuje výrazné snížení byrokracie jak pro firmy, tak pro jejich zaměstnance. Vláda 5. 3. 2025 schválila návrh zákona MPSV o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od roku 2026 nahradí dosavadních 25 formulářů zasílaných pěti různým institucím.

Co je jednotné hlášení zaměstnavatele? 

JMHZ je elektronický formulář, který zaměstnavatelé budou zasílat přímo Ministerstvu práce a sociálních věcí. MPSV následně data automaticky nasdílí s dalšími státními institucemi: 

  • Česká správa sociálního zabezpečení 
  • Úřady práce 
  • Finanční správa 
  • Český statistický úřad 
  • a další 

V praxi to znamená, že místo vyplňování různých formulářů pro každou instituci zvlášť vyplníte pouze jeden souhrnný dokument.  

Formulář bude obsahovat až 300 položek včetně údajů o výdělcích zaměstnanců, odvodech na sociální pojištění či daních. Zaměstnavatelé však nemusí vyplňovat všechny položky – některá data již státní instituce mají k dispozici. 

Pilotní a testovací fáze jednotného měsíčního hlášení začne v červenci 2025, s plným zavedením se počítá od ledna 2026.   

Mimo úřady bude možné udělit omezený souhlas i např. bance, která si bude moci zjistit údaje o příjmech zaměstnance, který si zažádal o úvěr, a podobně. 

Počítá se i s dalším rozšířením tak, aby zaměstnavatel mohl vše potřebné odeslat pouze jedním hlášením – například začlenění odvodů na zdravotní pojištění, které se následně přepošlou příslušným zdravotním pojišťovnám. 

Výhody jednotného hlášení 

Zavedení JMHZ přináší zaměstnavatelům řadu pozitivních změn: 

  • Výrazné snížení administrativy a méně příležitostí k chybám při vyplňování různých formulářů. 
  • Konec každoročního sestavování a odesílání evidenčních listů – nově je automaticky vytvoří ČSSZ. 

Zaměstnanci díky sdílení dat mezi institucemi také pocítí zlepšení: 

  • Na stránkách Finanční správy najdou předvyplněné daňové přiznání
  • Úřad práce bude znát výši příjmů pro výpočet podpory v nezaměstnanosti. 
  • Zjednoduší se žádosti o dávky státní sociální podpory (rodičovský příspěvek, přídavek na dítě, porodné), protože údaje už budou v systému. 

Díky těmto změnám odpadne nutnost dokládat různá potvrzení a komunikace se státními institucemi bude rychlejší

Jak a kdy podávat JMHZ? 

Zaměstnavatelé budou jednotné hlášení podávat vždy nejpozději 20. kalendářní den následujícího měsíce. K dispozici budou tři způsoby podání: 

  • ePortál ČSSZ; 
  • datová schránka (jako příloha zprávy zaslané do určené datovky ČSSZ ve formátu XML, nikoliv PDF); 
  • automatizované rozhraní. 

Jednotné hlášení plně nahradí tyto formuláře: 

  • Evidenční list důchodového pojištění  
  • Přehled o výši pojistného 
  • Hlášení o zaměstnání poživatele předčasného starobního důchodu  
  • Přihláška do registru zaměstnavatelů 
  • Odhláška z registru zaměstnavatelů 
  • Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání) 
  • Potvrzení o počtu směn v zaměstnání zdravotnického záchranáře nebo člena jednotky hasičského záchranného sboru podniku 
  • Potvrzení o studiu pro účely důchodového pojištění 
  • Potvrzení o výkonu zaměstnání se stálým pracovištěm pod zemí v hlubinných dolech 
  • Pololetní šetření o průměrném výdělku  
  • Počet zaměstnanců (§ 38j odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) – příloha č. 1 Vyúčtování 
  • Přehled souhrnných údajů zaznamenaných na mzdových listech poplatníků uvedených v §2 odst. 3 zákona o daních z příjmů – příloha č. 2 Vyúčtování 
  • Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti plynoucích na základě zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně 
  • Roční zpráva o činnosti zaměstnavatele uznaného na CHTP 
  • Sdělení o ukončení zaměstnání, vyslání, vnitropodnikového převedení cizince, držitele pracovního oprávnění 
  • Informace o nástupu občana EU/EHP a Švýcarska nebo jeho rodinného příslušníka nebo cizince, který nepotřebuje pracovní oprávnění do zaměstnání 
  • Informace o ukončení/změně ukončení zaměstnání občana EU/EHP a Švýcarska nebo jeho rodinného příslušníka nebo cizince, který nepotřebuje pracovní oprávnění 
  • Sdělení o nástupu cizince, držitele pracovního oprávnění, do zaměstnání, k vyslání, k vnitropodnikovému převedení 
  • Přehled o činnosti agentury práce podle § 59 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti  
  • Vyúčtování mzdových nákladů – VPP (veřejně prospěšné práce) 
  • Vyúčtování mzdových nákladů – SÚPM vyhrazené (společensky účelné pracovní místo) 
  • Vyúčtování mzdových nákladů – Sdílené pracovní místo 

A částečně nahradí tyto formuláře: 

  • Příloha k žádosti o dávku (NEMPRI) 
  • ÚNP 4–01, Výkaz o úplných nákladech práce 
  • Práce 2–04, Čtvrtletní výkaz o práci 
  • Ohlášení plnění povinného podílu osob se zdravotním postižením na celkovém počtu zaměstnanců zaměstnavatele 
  • Monitorovací dotazník  
  • Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění 
  • Oznámení plátce daně, který je plátcem příjmu plynoucího ze zdrojů na území České republiky daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle zvláštní sazby daně, a to i v případě, že je tento příjem od daně osvobozen nebo o něm mezinárodní smlouva stanoví, že nepodléhá zdanění v České republice 
  • Vyúčtování daně z příjmů vybírané srážkou podle zvláštní sazby 
  • Vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti vybírané srážkou formou záloh 
  • Žádost podle § 35d odst. 5 zákona o daních z příjmů o poukázání chybějící částky vyplacené plátcem daně poplatníkům na měsíčních daňových bonusech 
  • Žádost podle § 35d odst. 9 zákona o daních z příjmů o poukázání chybějící částky vyplacené plátcem daně poplatníkům na doplatku na daňovém bonusu z ročního vyúčtování záloh a daňového zvýhodnění 

Zjednodušte si personální agendu už dnes 

Nemusíte čekat na rok 2026, abyste snížili administrativní zátěž ve vaší firmě. Digitalizace mzdových a personálních procesů vám pomůže už teď

Hledáte pomoc s digitalizací a zpracováním mezd nebo by se vám hodila HR aplikace pro správu docházek a personalistiky včetně smluv a online podpisů? Neváhejte se ozvat, rádi s vámi probereme možnosti spolupráce.

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.