Novinka slibuje výrazné snížení byrokracie jak pro firmy, tak pro jejich zaměstnance. Vláda 5. 3. 2025 schválila návrh zákona MPSV o Jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (JMHZ), který od roku 2026 nahradí dosavadních 25 formulářů zasílaných pěti různým institucím.
JMHZ je elektronický formulář, který zaměstnavatelé budou zasílat přímo Ministerstvu práce a sociálních věcí. MPSV následně data automaticky nasdílí s dalšími státními institucemi:
V praxi to znamená, že místo vyplňování různých formulářů pro každou instituci zvlášť vyplníte pouze jeden souhrnný dokument.
Formulář bude obsahovat až 300 položek včetně údajů o výdělcích zaměstnanců, odvodech na sociální pojištění či daních. Zaměstnavatelé však nemusí vyplňovat všechny položky – některá data již státní instituce mají k dispozici.
Pilotní a testovací fáze jednotného měsíčního hlášení začne v červenci 2025, s plným zavedením se počítá od ledna 2026.
Mimo úřady bude možné udělit omezený souhlas i např. bance, která si bude moci zjistit údaje o příjmech zaměstnance, který si zažádal o úvěr, a podobně.
Počítá se i s dalším rozšířením tak, aby zaměstnavatel mohl vše potřebné odeslat pouze jedním hlášením – například začlenění odvodů na zdravotní pojištění, které se následně přepošlou příslušným zdravotním pojišťovnám.
Zavedení JMHZ přináší zaměstnavatelům řadu pozitivních změn:
Zaměstnanci díky sdílení dat mezi institucemi také pocítí zlepšení:
Díky těmto změnám odpadne nutnost dokládat různá potvrzení a komunikace se státními institucemi bude rychlejší.
Zaměstnavatelé budou jednotné hlášení podávat vždy nejpozději 20. kalendářní den následujícího měsíce. K dispozici budou tři způsoby podání:
Nemusíte čekat na rok 2026, abyste snížili administrativní zátěž ve vaší firmě. Digitalizace mzdových a personálních procesů vám pomůže už teď.
Hledáte pomoc s digitalizací a zpracováním mezd nebo by se vám hodila HR aplikace pro správu docházek a personalistiky včetně smluv a online podpisů? Neváhejte se ozvat, rádi s vámi probereme možnosti spolupráce.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.