Domů Cestovní náhrady od 1.1.2018 ČR

Cestovní náhrady od 1.1.2018 ČR

03. 01. 2018

Ve sbírce zákonů byla zveřejněna vyhláška č. 463/2017 stanovující tuzemské cestovní náhrady pro rok 2018. Změny se týkají sazeb stravného i průměrné ceny pohonných hmot.

Stravné v tuzemsku

Sazby stravného pro tuzemské cesty jsou uvedeny v § 163 odst. 1 a v  § 176 odst.1 zákoníku práce. § 163 je určen pro zaměstnance v podnikatelské sféře a § 176 pro zaměstnance ve státní správě.

Zaměstnancům v podnikatelské sféře náleží stravné za každý kalendářní den pracovní cesty nejméně ve výši:

  • 78 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin.
  • 119 Kč, trvá-li pracovní cesta 12 až 18 hodin.
  • 186 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

Zaměstnancům ve státní správě náleží stravné za každý kalendářní den pracovní cesty v rozmezí:

  • 78 – 93 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin.
  • 119 – 143 Kč, trvá-li pracovní cesta 12 až 18 hodin.
  • 186 – 223 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

V oblasti krácení stravného k žádným změnám nedochází. Pokud bylo zaměstnanci během cesty poskytnuto bezplatně jídlo, náleží mu stravné snížené za každé bezplatné jídlo o hodnotu:

  • 70 % stravného, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin.
  • 35 % stravného, trvá-li pracovní cesta 12 až 18 hodin.
  • 25 % stravného, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.

Stravné v zahraničí

Za dobu strávenou mimo ČR je zaměstnanci poskytnuto stravné:

  • Ve výši základní sazby, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
  • Ve 2/3 výši, trvá-li pracovní cesta 12 až 18 hodin.
  • V 1/3 výši, trvá-li pracovní cesta méně než 12 hodin, alespoň však 1 hodinu, nebo déle než 5 hodin, pokud zaměstnanci vznikne za cestu na území ČR právo na tuzemské stravné.

Sazby stravného pro zahraniční cesty jsou uvedeny ve vyhlášce č. 401/2017 Sb. o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2018. (http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/vyhlaska-c-401-2017-sb-30274)

Pro rok 2018 se sazba změnila pro 8 zemí – Belgie, Velká Británie, Bahamy, Bolívie, Korea, Maroko, Nový Zéland a Austrálie a Oceánie – ostrovní státy.

Sazba základní náhrady za používání vozidel v roce 2018

Ministerstvo práce a sociálních věcí navrhuje sazbu základní náhrady na 1 km jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce pro:

  • Jednostopá vozidla a tříkolky – nejméně 1,10 Kč.
  • Osobní silniční motorová vozidla – nejméně 4,00 Kč.

Průměrné ceny PHM pro rok 2018

Výše průměrné ceny za 1 litr pohonné hmoty podle § 158 odst. 3 zákoníku práce pro rok 2018 činí:

  • 30,50 Kč – u benzinu automobilového 95 oktanů.
  • 32,80 Kč – u benzinu automobilového 98 oktanů.
  • 29,80 Kč – u motorové nafty.

Kateřina Heřmánková
Accounting Consultant Assistant

Ekonomika firmy na jednom místě a digitálně

Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.

Účetnictví a reporting

Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.

Zjistit více

Mzdy a personalistika

Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.

Zjistit více

Poradenství a daně

Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.

Zjistit více
Prozkoumat možnosti digitalizace

Rozhodněte se pro změnu. My najdeme řešení

Propojujeme externí a interní účetnictví

Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?

Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.

My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.

Digitalizujeme korporáty i start-upy

Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:

• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.

Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.

Rozjedeme to rychleji, než byste čekali!

Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.

1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.

Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.