Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR s účinností od 1. 1. 2025 mění výši cestovních náhrad za služební cesty v tuzemsku i v zahraničí.
Změny najdete v těchto vyhláškách:
Přečtěte si shrnutí, jaké stravné náleží zaměstnanci za služební cestu v Česku a v zahraničí a zjistěte výši náhrad za použití vozidla i průměrné ceny pohonných hmot pro rok 2025.
Sazby stravného při tuzemských cestách se odvíjí podle toho, zda jde o zaměstnance v soukromé podnikatelské sféře, nebo o zaměstnance ve veřejné státní správě. V roce 2025 platí tyto částky:
Délka pracovní cesty v ČR | Stravné pro soukromý sektor | Stravné pro veřejný sektor |
---|---|---|
5–12 hodin | 148 Kč | 148–177 Kč |
12–18 hodin | 225 Kč | 225–271 Kč |
Více než 18 hodin | 353 Kč | 353–422 Kč |
Pokud zaměstnanec během služební cesty obdržel bezplatné jídlo, nárok na stravné se mu snižuje. Každé bezplatné jídlo sníží částku náhrady o:
Stravné zaměstnanci nepřísluší, pokud mu během pracovní cesty, která trvá:
Zjistěte, jak si vedete v digitalizaci účetnictví a mezd! Ať už jste na začátku nebo máte technologie pod palcem, náš bezplatný checklist pro digitalizaci vám ukáže další kroky. Stáhněte si ho ještě dnes! 💻
Nárok na zahraniční stravné je zakotven v zákoníku práce. Konkrétní denní sazby v jednotlivých zemích uvádí příloha k vyhlášce č. 373/2024 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2025.
V roce 2025 došlo hned u několika zemí ke zvýšení sazeb zahraničního stravného z důvodu rostoucích cen. Z evropských zemí jde např. o Itálii, kde základní sazba vzrostla ze 50 EUR na 55 EUR. Co se týká sousedních států ČR, sazba pro Polsko se zvýšila z 45 EUR na 50 EUR, ostatní zůstaly beze změny.
Cílem úprav výše náhrad je zajištění dostatečné finanční kompenzace. Základní sazby stravného pro jednotlivé země zohledňují rozdílné cenové hladiny v příslušných destinacích.
Délka pracovní cesty v zahraničí | Zahraniční stravné | Snížené stravné za bezplatné jídlo |
---|---|---|
1 až 12 hodin | 1/3 základní sazby | 70 % z této části |
12 až 18 hodin | 2/3 základní sazby | 35 % z této části |
Více než 18 hodin | Základní sazba | 25 % z této části |
Kromě cestovních náhrad můžete zaměstnanci poskytnout kapesné do výše 40 % zahraničního stravného.
Tip: Chcete vědět více o pracovních cestách? Přečtěte si článek o cestovním příkazu a dozvíte se, zda je povinný nebo jak místo výkonu práce ovlivňuje nárok zaměstnance na stravné.
Pokud zaměstnanec použije při pracovní cestě vlastní motorové vozidlo na žádost zaměstnavatele, náleží mu základní náhrada za každý ujetý 1 km a k tomu i náhrada za spotřebované pohonné hmoty (PHM).
Sazba základní náhrady za využití vozidla za 1 km jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce činí:
Výše průměrné ceny PHM podle § 158 odst. 3 zákoníku práce pro rok 2025 činí:
Přenechte své účetní starosti odborníkům. Rádi za vás zajistíme zpracování mezd nebo kompletní vedení účetnictví v Česku i na Slovensku. Ozvěte se na info@e-cons.cz a rádi s vámi probereme možnosti spolupráce.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.