Vláda schválila připravovaný návrh novely zákona Ministerstva financí s cílem usnadnit podnikatelům daňové povinnosti. Účinnost změn se předpokládá od 01.01.2023.
Mezi hlavní změny novely zákona o DPH, zákona o daních z příjmů a dalších souvisejících zákonů spadá zvýšení ročního limitu pro povinnou registraci k dani z přidané hodnoty z 1 mil na 2 mil. Kč společně s navýšením limitu pro využívání paušální daně.
Zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH
Připravená novela zákona o DPH zvyšuje limit ročního obratu pro registraci k DPH z 1 mil. na 2 mil. Kč.
Nynější limit 1 mil. Kč je v České republice platný již od roku 2004. V devadesátých letech byl limit zprvu 6 mil. Kč, poté 3 mil. Kč a následně došlo ke snížení společně se vstupem do Evropské unie na již zmiňovaný 1 mil. Kč.
Evropská unie toto navýšení podporuje a umožní jej i ostatním členským zemím od roku 2025, dle novelizované směrnici o DPH až na 85.000 EUR (současně platí hranice 35.000 EUR). Žádost ČR o možnosti zvýšení limitu pro plátcovství, ještě před účinností této směrnice již byla schválená EU.
Nově by se povinným plátcem DPH stala fyzická nebo právnická osoba, která překročila limit 2 mil. Kč v období 12 po sobě jdoucích měsíců. Připravovaná novela zavádí také možnost odhlásit se z plátcovství DPH při ročním obratu do 2 mil. Kč (platilo by i pro stávající plátce DPH).
Dále by platila stejná pravidla jako doposud, dobrovolnými plátci DPH by se mohli stát i podnikatelé, kteří na zákonný limit 2 mil. Kč nedosahují.
Paušální daň
Společně se zvýšením limitu pro povinnou registraci k DPH se navrhuje i zvýšení hranice pro využití paušálního režimu na 2 mil. Kč.
Měsíční paušální daň již nebude pro všechny podnikatelé ve stejné výši. Novela navrhuje zavedení tří pásem zdanění na základě výše příjmů a druhu podnikání:
Kontrolní hlášení
V případě doručování výzvy k podání následného kontrolního hlášení prostřednictvím datové schránky se navrhuje upravit lhůtu ze současných 5 pracovních dnů na délku 17 pracovních dnů ode dne dodání výzvy do datové schránky.
Úpravy by se měly týkat i pokut souvisejících s kontrolním hlášením. Tato novinka by zasáhla pouze fyzické osoby a společnosti s ručením omezením (s. r. o.) s jediným společníkem. Výše pokut by měla být poloviční, pro ostatní podnikatele se výše pokut nemění.
Mimořádné odpisy
Připravovaný návrh zákona také prodlužuje mimořádné zrychlené odpisy, které byly zavedeny jako podpora pro podnikatele zasažené koronavirovou pandemií pro zdaňovací období 2020-2021. Mimořádné odpisy na majetek zařazený v 1. a 2. odpisové skupině budou zachovány i pro zdaňovací období 2022-2023.
Bára Adamcová
Accounting Consultant Assistant
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.