Minimálna mzda
Vláda Slovenskej republiky schválila zvýšenie minimálnej mzdy od 1.1.2018 na 480 € za mesiac pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou v 1. stupni náročnosti práce, čo predstavuje 2,7590 € na hodinu pri úväzku 40 hod./týždeň (toto platí aj pri dohodách uzatvorených na úväzok v rovnakom rozsahu). Minimálna mzda pre rok 2018 predstavuje oproti minimálnej mzde v roku 2017, zvýšenie o 45 €, teda nárast o 10,34 %. Ide o najvyššie nominálne zvýšenie minimálnej mzdy od vzniku Slovenskej republiky.
Na minimálnu mzdu majú nárok zamestnanci:
(dohoda o vykonaní práce, brigádnická práca študenta).
Povinnosťou každého zamestnávateľa je priradiť každému pracovnému miestu stupeň náročnosti práce na základe prílohy č. 1 zákonu č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce v znení neskorších predpisov (ďalej len ,, Zákonník práce ˮ). Každý zamestnanec musí byť priradený k správnemu stupňu náročnosti práce, aby nedostával nižšiu minimálnu mzdu ako dovoľuje zákon.
Podrobný prehľad jednotlivých výšok minimálnej mzdy vo vzťahu k danému úväzku (hod./týždeň) poskytuje nasledovná tabuľka.
Dopad rastu minimálnej mzdy ovplyvňuje výšku jednotlivých mzdových parametrov. Prehľad základných zmien je uvedený v priloženej tabuľke.
Odpočítateľná položka na zdravotné poistenie
– Odpočítateľná položka na zdravotné poistenie bola zavedená od 1.januára 2015 ako úľava pre nízkopríjmových zamestnancov. O túto položku sa znižuje vymeriavací základ zamestnanca, čo má za následok zníženie odvodovej povinnosti zamestnanca aj zamestnávateľa. Týka sa to zamestnancov, ktorí sú v pracovnom pomere, v štátnozamestnaneckom pomere, služobnom pomere alebo štátnej službe, pričom nie je rozhodujúca výška pracovného úväzku.
V roku 2018 máme minimálnu mzdu vo výške 480 €, ale odpočítateľná položka na zdravotné postenie je stále najviac 380 € (a preto rovnako ako v tomto roku v plnej miere nepokryje sumu najnižších zárobkov). S rastom hrubej mzdy sa však znižuje podľa nasledovného vzorca: 380 € – 2 x (hrubá mzda zamestnanca – 380 €).
Pre minimálnu mzdu v roku 2018 to znamená, že výška odpočítateľnej položky na zdravotné poistenie je už len 180 €. Výpočet: 380 € – 2 x (480 € – 380 €) = 180 €.
Barbora Chovancová
Payroll Consultant
Príloha č. 1 k zákonu č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
CHARAKTERISTIKY STUPŇOV NÁROČNOSTI PRACOVNÝCH MIEST
Pracovné miesta sú podľa miery zložitosti, zodpovednosti a namáhavosti práce zamestnanca vymedzené týmito charakteristikami:
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.