Novela zákona o účetnictví je zaměřena na digitalizaci a elektronizaci účetnictví, aby byla v co nejvyšší míře snížena administrativní zátěž vznikající při vedení účetnictví.
Nejdůležitější změny se týkají těchto oblastí:
1) Upřesnění definice elektronického a listinného účetního záznamu
V této oblasti novela zákona o účetnictví blíže a přesněji definuje, jak mají účetní záznamy vypadat v elektronické i listinné formě. Listinná a elektronická forma účetního záznamu bude nově posuzována jako rovnocenná. Účetní jednotka je povinna zabezpečit prokazatelnost účetního záznamu, věrohodnost jeho původu, neporušenost obsahu a čitelnost. Toto může účetní jednotka zajišťovat pomocí podpisových záznamů osoby odpovědné za účetní záznam, pomocí vnitřního kontrolního systému apod.
2) Možnost transformace papírového účetního záznamu do elektronické podoby
Novela připouští možnost, jak papírový účetní záznam transformovat do elektronické podoby a naopak, kdy má účetní jednotka možnost tuto transformaci provést pouze jednou a se shodným obsahem. Z listinné do elektronické podoby je možné transformaci provést zaručenou konverzí či skenováním. Při opačné změně je potřeba veškerou dokumentaci vytisknout.
3) Možnost jednoduššího skenování listinných účetních dokumentů
Novela přináší možnost skenovat účetní dokumenty bez zaručené konverze, díky čemuž bude velmi usnadněna elektronická archivace účetní dokumentace. Účetní jednotka si může interním předpisem zvolit, v jaké formě bude účetní dokumentaci archivovat a tomu přizpůsobit veškeré vnitřní procesy a interní kontrolní systém.
Novela nestanovuje formu datového nosiče při zvolení elektronické formy. Je však potřeba pravidelně zálohovat účetní záznamy, mít interně ošetřeny platné licence a certifikáty, mít optimálně zabezpečeno úložiště dokladů vůči kybernetickým útokům a také je povinností zajistit splnění požadavků na věrohodnost účetního záznamu, neporušitelnost obsahu a čitelnost účetního záznamu.
Novela umožňuje archivovat účetní záznamy a dokumenty v elektronické formě i u dokumentů a záznamů vzniklých před účinností této novely.
4) Změny v oblasti odpovědných osob za účetní záznam
Novela zákona již nenařizuje, aby doklady obsahovaly vlastnoruční podpis osoby zodpovědné za účetní záznam. Účetní jednotka má možnost prokázat jak, kdy a kým byl daný účetní záznam pořízen přímo z účetního sw, může použít jakýkoliv prokazatelný elektronický podpis, nebo data poskytnout z vnitřního kontrolního systému. Dále také nově již nebude nutné na doklady vyznačovat na jaké účty bude daný účetní případ zaúčtován, ale též je účetní jednotka toto prokázat z evidence v účetním sw.
5) Změny ve formě ukládání ročních účetních závěrek do obchodního rejstříku
S účinností novely budou veškeré roční účetní závěrky a s ní související dokumenty ukládány do obchodního rejstříku výlučně v elektronické podobě. Nově jsou i neziskové organizace přesunuty do veřejné části rejstříku, které byly doposud v neveřejné části.
Pavla Vejtrubová
Accounting Consultant Senior
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.