V posledních dvou letech doznal zákon o dani z příjmů právnických osob poměrně zásadních změn a níže uvádíme rekapitulaci nejdůležitějších změn, které se týkají zdaňovacího období za rok 2021, ale dopad mají i do následujících let.
1) Snížená sazba daně z příjmů právnických osob a její pravidla
Snížená sazba daně z příjmů právnických osob již byla zavedena od roku 2020, nicméně ve zdaňovacím období 2020 byla aplikována jiná pravidla.
Od 1.1.2020 použil sníženou sazbu ve výši 15% subjekt, jehož zdanitelné příjmy nepřesáhly sumu 100 000 eur.
Od 1.1.2021 může sníženou sazbu 15% použít subjekt, jehož zdanitelné příjmy nepřesáhnou sumu 49 790 eur. Snižuje se tak hranice hodnoty zdanitelných příjmů.
2) Zálohy na daň
Novelou ZDP č.416/2020 Z.z. došlo k upuštění od vyrovnání zaplacených záloh splatných od začátku nového zdaňovacího období do lhůty na podání daňového přiznání za předcházející zdaňovací období. Dříve bylo nutné porovnat uhrazené zálohy a po podání přiznání vypočítat, kolik by mělo být nově placeno a případný rozdíl douhradit.
Nově budou zálohy v období do podání daňového přiznání počítány z poslední známé daňové povinnosti a po podání daňového přiznání dojde k případnému přepočtu.
3) Odečet daňových ztrát
Od zdaňovacího období 2020 je možné daňovou ztrátu odečítat 5 let a vždy nejvíce do výše 50% základu daně. Do 31.12.2019 bylo možné odečítat daňové ztráty pouze ve 4 následujících obdobích a vždy maximálně ve výši ¼.
Daňové subjekty se tak od zdaňovacího období 2021 mohou setkat s kombinací odečtů:
4) Poskytnuté dotace
Pokud je subjektu poskytnuta dotace na úhradu konkrétně vzniklých nákladů, účtuje se do výnosů v účetním období, ve kterém je zaúčtovaný kompenzovaný náklad.
Výše uvedený postup se uplatní v případě, že subjekt splní veškeré podmínky ke splnění nároku na dotaci a současně vykoná nezbytné úkony potřebné na poskytnutí dotace (je podána žádost/hlášení apod).
V souvislosti s dotacemi je potřeba posoudit a uplatnit princip neutrálního vlivu na základ daně. Pokud je výnos z dotace osvobozeným plněním, pak i náklady kryté touto dotací nemůžou být zahrnuty do daňově uznatelných nákladů a naopak.
1) Registrační povinnost PO od 1.1.2021 – §49 – s posunem od 1.1.2023
Od 1.1.2021 měla finanční správa automaticky registrovat poplatníky na základě zápisu FO nebo PO do registru právnických osob, podnikatelů. Z technických důvodu byl termín posunut na 1.1.2022. Nově je však automatická registrace k DPPO posunuta až od 1.1.2023
2) Úpravy v oblasti odpočtu na výzkum a vývoj v §30
Do 31.12.2019 bylo možné odpočítat 100% – základní výška odpočtu
Od 1.1.2020 byl zvýšen odpočet na VaV z úrovně 100% na úroveň:
Od 1.1.2022 je tento „superodpočet“ ve výši 200% snížen na hodnotu 100%.
3) Úprava v oblasti odpočtů nákladů na investice
Nově si daňový subjekt může odpočítat od základu daně dané procento (15-55%) daňového odpisu. Jde o dočasný nástroj, který má dopomoci k vyšší podpoře investic s vyšší přidanou hodnotou. Jedná se o investice do tzv. Průmyslu 4.0.
Cílem je podpora takových daňových subjektů, které se rozhodnou realizovat investice do majetku s vyšší přidanou hodnotou a kteří v letech 2022 – 2025 proinvestují nejméně 700% nebo 1 400% průměrné hodnoty investic z předcházejícího tříletého období 2019 – 2021.
Dle výše proinvestované průměrné hodnoty investice jsou nastavená procentní pásma pro uplatnění dodatečného odpisu na tzv. produktivní investice z daňového odpisu, který byl uplatněn z této investice v příslušném zdaňovacím období v daňových nákladech.
4) Oznámení výšky splatných záloh na DPPO správcem daně
Od 1.1.2022 správce daně bude subjektům oznamovat výši splatných záloh nejpozději 5 dní před splatností zálohy na daň.
5) Změny v oblasti stravenek a příspěvků na stravování
Od 1.1.2022 dochází ke sjednocení podmínek pro osvobození od daně z příjmů fyzických osob v maximální výši 55% z výšky stravného pro pracovní cestu v trvání 5-12h. Aktuální výška osvobozeného přijmu bude ve výši 2,81 EUR. Do konce roku 2021 byly stravenky osvobozené od daně z příjmů fyzických osob v plné výšce a docházelo tak k znevýhodňování finančního příspěvku na stravování.
Pavla Vejtrubová
Accounting Consultant Senior
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.