Zistite, ako správne pristupovať k vyplneniu tlačiva pre Vyhlásenie daňovníka na uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane a uplatnenie daňového bonusu.
Vyhlásenie zvyčajne podpisuje zamestnanec pri nástupe do nového zamestnania.
V priebehu trvania pracovného pomeru sa však môžu zmeniť okolnosti pre ktoré zamestnanec uvedené tlačivo podpísal – či už je to:
O zmenách týchto skutočností zamestnanec svojho zamestnávateľa informuje bezodkladne a najneskôr v mesiaci, v ktorom nastala zmena oproti pôvodným údajom.
Zmeny uvedie vo Vyhlásení v časti IV:
V prípade, ak mal zamestnanec podpísané Vyhlásenie u zamestnávateľa už v predošlom zdaňovacom období a ku dnešnému dňu nenastala v údajoch žiadna zmena, nie je potrebné pre rok 2024 vypĺňať a podpisovať nové tlačivo.
Aktuálna mesačná výška nezdaniteľnej časti základu dane pre rok 2024 je v sume 470,54 €, a úhrnná výška za rok v sume 5 646,48 €.
Treba však mať na zreteli, že v prípade, ak zamestnanec/daňovník dosiahne v roku 2024 základ dane v úhrne vyššom ako 24 952,06 €, v ročnom zúčtovaní alebo daňovom priznaní sa jeho nezdaniteľná časť základu dane bude krátiť v závislosti od výšky príjmu.
Pri uplatnení daňového bonusu je zamestnanec povinný k Vyhláseniu doložiť rodný list dieťaťa a v prípade ukončenia povinnej školskej dochádzky (dovŕšenia 16 rokov) aj potvrdenie o návšteve školy.
Daňový bonus na dieťa si uplatňuje vždy len jeden z rodičov, nikdy nie obaja súbežne.
Na uplatnenie daňového bonusu už nemá vplyv, či si zamestnanec uplatňuje dotáciu na stravovanie, ako tomu bolo ešte začiatkom roka 2023. Aktuálne sa na túto skutočnosť neprihliada a je možné si uplatniť oboje súčasne.
Aktuálna výška daňového bonusu na mesačnej báze je:
Súčasne platí obmedzenie na výšku daňového bonusu podľa počtu detí:
Počet detí | Max. výška bonusu (% čiastkového základu dane) |
---|---|
1 | 20 % |
2 | 27 % |
3 | 34 % |
4 | 41 % |
5 | 48 % |
6 a viac | 55 % |
V neposlednom rade netreba zabúdať na to, že ak má zamestnanec súbežne viacero pracovných pomerov, alebo menil zamestnanie v priebehu mesiaca, tak v danom kalendárnom mesiaci môže mať podpísané Vyhlásenie vždy len u jedného zamestnávateľa.
Prenechajte účtovné starosti odborníkom. Postaráme sa za vás o spracovanie miezd alebo kompletné vedenie účtovníctva v Českej republike a na Slovensku. Kontaktujte nás na info@e-cons.cz a my s vami radi prediskutujeme možnosti spolupráce.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.