O prominutí pokut za nepodání kontrolního hlášení jsme na našem webu informovali již v srpnu 2016
Nedávno zveřejnila finanční správa aktualizovaný Pokyn GFŘ-D-29 k prominutí pokut, resp. Dodatek č. 1, který nabyl účinnosti dne 6. března 2017. Zde informuje o shrnutí základních postupů související s podáním žádosti o prominutí pokuty a doplňuje ospravedlnitelné důvody, ke kterým správce daně přihlíží.
Aktualizované informace k promíjení pokut se vztahují pouze k pokutám uloženým ve výši 10 000 Kč, 30 000 Kč a 50 000 Kč dle § 101h odst. 1 písm. b)-d) zákona o DPH. K pokutám ve výši 1 000,- Kč dle §101j se informace nevztahují a zůstává u nich původní úprava.
Aby mohlo dojít k prominutí pokuty, musí žadatel splňovat některý z ospravedlnitelného důvodu, které Generální finanční ředitelství rozšířilo z 10 bodů na 17. Nově lze pokutu prominout např. z následujících vybraných důvodů:
Dále je nutné, aby daňový subjekt žádající o prominutí pokuty nebo osoba, která je členem jeho statutárního orgánu v posledních 3 letech neporušila závažným způsobem daňové nebo účetní právní předpisy (např. byla nespolehlivým plátcem DPH).
K prominutí pokuty je třeba samozřejmě podat žádost. Ta se podává písemně v listinné nebo elektronické podobě u věcně a místně příslušného správce daně. U žádosti není předepsán žádný formát ani struktura, ve které má být sepsána. Důležité je uvést potřebné údaje, mezi které se řadí:
Žádost se podává nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy se platební výměr stává pravomocným (nejčastěji 30 dnů od jeho doručení). Podání žádosti je spojeno se zaplacením správního poplatku ve výši 1 000 Kč, který je možné uhradit bezhotovostně, hotově nebo kolkovými známkami.
V případě, že žadatel již v minulosti podával správci daně žádost o prominutí pokuty, a ta byla zamítnuta, přestože důvodem byl jeden z nových ospravedlnitelných důvodů, je možné podat opakovanou žádost, která bude přezkoumána již dle aktualizovaného Pokynu.
Anna Sturcová
Accounting Consultant Assistant
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.