Navýšení cen PHM u benzinu – změna vyhlášky č.589/2020 Sb.
S účinností od 19.10.2021 došlo k úpravě vyhlášky č. 589/2020 Sb., která upravuje sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad.
Navýšena byla průměrná cena pohonných hmot u benzinu a to za 1 litr automobilového benzinu 95 oktanů z 27,80 Kč na 33,80 Kč. Ostatní ceny se nijak nemění.
Tato sazba se používá při výpočtu cestovních náhrad ve chvíli, kdy zaměstnanec vyslaný na služební cestu nedoloží nákup pohonných hmot účtenkou o jeho nákupu. Pokud zaměstnanec doloží účtenky za nákup pohonných hmot, není tato vyhlášková hodnota aplikována a sazba je vypočítána jako aritmetický průměr z doložených daňových dokladů za nákup pohonných hmot.
Ministerstvo práce a sociálních věcí k úpravám vyhlášky přistupuje pravidelně, vždy k 1.lednu kalendářního roku. V těchto pravidelných termínech jsou sazby buď potvrzené nebo dochází k jejich úpravě. K mimořádné změně se ministerstvo uchyluje v případě, že se některá z uvedených hodnot od účinnosti poslední úpravy obsažené ve vyhlášce zvýší nebo sníží alespoň o 20% podle údajů Českého statistického úřadu.
Sazby platné od 19.10.2021:
Sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel
Sazba základní náhrady za 1 km jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce činí nejméně u
a) jednostopých vozidel a tříkolek 1,20 Kč,
b) osobních silničních motorových vozidel 4,40 Kč.
Stravné
Za každý kalendářní den pracovní cesty přísluší zaměstnanci stravné podle § 163 odst. 1 zákoníku práce nejméně ve výši
a) 91 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
b) 138 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,
c) 217 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
Za každý kalendářní den pracovní cesty přísluší zaměstnanci stravné podle § 176 odst. 1 zákoníku práce ve výši
a) 91 Kč až 108 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
b) 138 Kč až 167 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,
c) 217 Kč až 259 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
Průměrná cena pohonných hmot
Výše průměrné ceny pohonné hmoty podle § 158 odst. 3 věty třetí zákoníku práce činí
a) 33,80 Kč za 1 litr benzinu automobilového 95 oktanů,
b) 31,50 Kč za 1 litr benzinu automobilového 98 oktanů,
c) 27,20 Kč za 1 litr motorové nafty,
d) 5,00 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny.
Pavla Vejtrubová
Accounting Consultant Senior
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.