Potřebujete mít jistotu, že vaši zaměstnanci správně vyplňují prohlášení poplatníka? Tento návod vám usnadní kontrolu a pomůže předejít častým chybám při uplatňování daňových slev.
Prohlášení poplatníka zaměstnanci umožní skrze svého zaměstnavatele každý měsíc uplatňovat slevy na dani z příjmu, na které má nárok. Má možnost ho podepsat při nástupu do zaměstnání a pak každý další kalendářní rok.
Zaměstnanec může v jednom měsíci podepsat prohlášení jen u jednoho zaměstnavatele. Pokud má tedy více souběžných zaměstnání, musí si z nich vybrat pouze jedno, kde prohlášení podepíše.
Aby byly slevy uplatňovány po celý rok, musí zaměstnanec každoročně podepsat prohlášení do 15. 2. Při změně zaměstnavatele je třeba ho podepsat do 30 dní od nástupu do nové práce.
Prohlášení poplatníka mohou podepsat všechny osoby v pracovněprávním vztahu. Tedy jak zaměstnanci, tak dohodáři, studenti i důchodci.
V roce 2025 použijete stejný formulář prohlášení jako pro rok 2024 (vzor č. 27), nic se v něm nezměnilo.
Pojďme se krok za krokem podívat na jednotlivé části formuláře.
Na začátku formuláře vyplníme rok zdaňovacího období a základní údaje o zaměstnavateli i zaměstnanci.
Pokud je zaměstnanec daňovým nerezidentem ČR, vyplní ještě další údaje jako datum narození, informace o průkazu totožnosti a státu své daňové rezidence.
Zde uvedeme, jaké slevy chceme uplatnit a následně k prohlášení poplatníka přiložíme doklady, které prokazují nárok na uplatnění daných slev.
Podmínky slev jsou následující:
Takzvanou slevu na děti může uplatňovat vždy jen jeden z rodičů. Tato skutečnost se dokládá nejčastěji:
Aby zaměstnanec mohl uplatnit slevu na dítě, musí splnit podmínky, tj. že vyživované dítě:
Pokud není splněna ani jedna z podmínek, je potřeba doložit potvrzení z finančního úřadu, že se dítě nemůže připravovat na budoucí povolání z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu.
Doklady, které jsou třeba k uplatnění daňového zvýhodnění:
Vyplnění části daňového zvýhodnění na děti
Ve spodní části 1. strany prohlášení vyplníme informace o všech vyživovaných dětech zaměstnance:
V horní části 2. strany vyplníme informaci o druhém vyživujícím poplatníkovi:
Zaměstnanec do levé horní kolonky uvede datum podpisu a svůj podpis.
V případě, že v průběhu zdaňovacího období dojde u zaměstnance k nějaké změně, která ovlivňuje uplatnění slev na dani, uvede ji do změnové části.
Druh slevy | Ročně | Měsíčně |
Sleva na poplatníka | 30 840 Kč | 2 570 Kč |
Sleva na 1. dítě | 15 204 Kč | 1 267 Kč |
Sleva na 2. dítě | 22 320 Kč | 1 860 Kč |
Sleva na 3. a další dítě | 27 840 Kč | 2 320 Kč |
Sleva na invaliditu 1. a 2. stupně | 2 520 Kč | 210 Kč |
Sleva na invaliditu 3. stupně | 5 040 Kč | 420 Kč |
Sleva na držitele průkazu ZTP/P | 16 140 Kč | 1 345 Kč |
Sleva na manžela/ku pečující o dítě do 3 let* | 24 840 Kč | 2 070 Kč |
Sleva na manžela ZTP/P pečující o dítě do 3 let* | 49 680 Kč | 4 140 Kč |
Částky daňových slev zůstávají stejné jako loni, ale rok 2025 přináší změny v zákoníku práce i další pracovněprávní novinky.
Přenechte své mzdové starosti odborníkům. Postaráme se za vás o zpracování mezd nebo kompletní vedení účetnictví v České republice a na Slovensku. Napište na info@e-cons.cz, rádi s vámi probereme možnosti spolupráce.
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.