Další, a snad již poslední změna v elektronické evidenci tržeb (dále jen „EET“), čeká hlavně drobné podnikatele a to od 1.5.2020. Poslanci v polovině září schválili rozšíření EET na účetní, právníky, lékaře, pekaře, kadeřnice, řemeslníky či zemědělce.
Dojde také k přeřazení některých plnění v oblasti dodání zboží resp. poskytnutí služeb do druhé snížené sazby DPH, tedy do 10% sazby daně z přidané hodnoty.
Novela jako celek nabude účinnosti dne 1.11.2019. Od tohoto data se daňové identifikační číslo, DIČ, stane znovu povinnou náležitostí účtenky vystavované právnickými osobami, pokud tedy není tvořeno rodným číslem. EET bude nově omezena jen na tržby získávané na území České republiky, v současné době se vztahuje i na příjmy získávané v zahraničí.
Ani po této novele nebudou podléhat elektronické evidenci tržeb platby uskutečněné platebními kartami. Přitom není podstatné, zda je tato platba uskutečněna pomocí terminálu v provozovně obchodníka nebo prostřednictvím platební brány.
Zvláštní režim EET
Jednou z novinek od 01.05.2020 bude možnost využití zvláštního režimu. Tento režim bude nahrazovat povinnost evidence denních tržeb.
Zvláštní režim budou moci používat poplatníci, kteří splňují níže uvedené podmínky:
Zažádat o povolení evidence tržeb ve zvláštním režimu bude možné od 1.2.2020.
V žádosti o používání zvláštního režimu bude třeba uvést:
Rozhodnutí o povolení zvláštního režimu bude státní správou zasláno do 30 dnů ode dne podání žádosti.
Povinností spojenou se zvláštním režimem bude vydávání a archivace papírových účtenek – tzv. „blok účtenek“ vydávaný státní správou.
Účtenky budou muset obsahovat:
Podnikatelé, kteří začnou v roce 2020 evidovat tržby elektronicky, budou moci v daňovém přiznání roku 2020 uplatnit jednorázovou slevu a to do maximální výše 5 000Kč.
Snížení sazby DPH od 1.5.2020
Ke snížení DPH z 21% na 10% dojde u:
K poklesu z nynějších 15% na 10% dojde také u:
Výjimky z evidence tržeb
Výjimkou z elektronické evidence tržeb budou:
Barbora Hrivíková
Accounting Consultant Assistant
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.