3.4.2020 AKTUALIZACE – Opatření a změny pojistného pro OSVČ
Vláda rozhodla o úlevách v placení zdravotního a sociálního pojistného pro všechny živnostníky. Živnostníci a podnikatelé z řad OSVČ nemusí v období března až srpna 2020 platit měsíční zálohy na pojistné.
Sociální pojištění
Výše zmíněné platí pro všechny OSVČ, bez ohledu na to, zda mají podnikání jako vedlejší či hlavní činnost. Nezáleží ani na tom, v jaké výši jim byly zálohy na důchodové pojištění předepsány.
Jediným odvodem v následujícím půlročním období tak je stále platba nemocenského pojištění, pokud si jej tedy OSVČ dobrovolně platí.
O prominutí plateb záloh OSVČ nemusí poplatník žádat, budou jim ze zákona prominuty automaticky, není tedy nutné nikde nic hlásit.
Odsouvá se i termín podání přehledu o příjmech a výdajích sociální pojišťovně a to bez sankcí až do 3.8.2020. Stejným způsobem je odsunuta i platba doplatku na sociální pojištění, která z podaného přehledu případně plyne.
Období, po které nebyly placeny zálohy na pojistné, se bude při výpočtu osobního vyměřovacího základu podle § 16 zákona o důchodovém pojištění považovat u OSVČ s hlavní samostatnou výdělečnou činností za tzv. vyloučenou dobu, aby nedocházelo ke snižování průměru příjmů, z nichž se vypočítává procentní výměra důchodu.
Zdravotní pojištění
Odsouvá se i termín podání přehledu o příjmech a výdajích zdravotním pojišťovnám a to bez sankcí až do 3.8.2020. Nicméně, narozdíl od platby doplatku na sociálním pojištění za rok 2019 platí to, že po podání přehledu na zdravotní pojišťovnu, je nutné do 8 dnů zaplatit zdravotní pojišťovně doplatek, který z přehledu plyne. Zdravotní pojišťovny tedy uplatňují jiný postup než pojišťovna sociální.
V případě, že dojde v souvislosti s výskytem koronaviru k opoždění daného doplatku, a tím vzniku penále, bude plátcům umožněno podat žádost o tzv. odstranění tvrdosti zákona. Žadatel bude muset jednoznačně doložit, že k problému v platbě zdravotního pojištění došlo v přímé souvislosti se šířením koronaviru.
Barbora Hrivíková
Accounting Consultant Assistant
Důležité odkazy pro podnikatele:
Získejte více času na rozvoj svého podnikání a předběhněte konkurenci.
Vyměňte šanony za propojený online účetní ekosystém včetně reportů na míru. Pomůžeme s implementací i vedením účetnictví, nebo doplníme vaši interní účtárnu.
Digitalizujte mzdové účetnictví, docházky i tvorbu a podpisy pracovních smluv. Zpracování mezd pak nechte na nás – nebo budeme spolupracovat s vaším interním payroll týmem.
Neztrácejte čas googlováním! Zeptejte se našich odborníků nejen na účetnictví a daně. Poradíme také, jak se zbavit papírování, zefektivnit procesy nebo vyměnit ERP. Jsme tu pro vás.
Zkombinujte výhody interní účtárny a outsourcingu. Získáte nonstop přehled a nižší náklady. Jak to funguje?
• Účetnictví: Sdílíte doklady online. Aplikace automaticky vytěží obsah a zaúčtuje je. Faktury schvalujete elektronicky včetně doplnění metadat (zakázky/střediska/činnosti).
• Mzdy a HR: Personální agendu od nástupů po docházky spravujete v online portálu. Informace automaticky putují do nástroje pro zpracování mezd.
My se postaráme o správnost účtování, reporting a spolehlivé fungování vašeho digitálního ekosystému.
Administrativa není jen nuda, ale taky černá díra na peníze. Své o tom ví velcí i malí. Díky digitalizaci a aplikacím v cloudu:
• významně snížíte náklady na zpracování mezd a účetnictví;
• zjednodušíte a vyjasníte interní procesy;
• máte více času na práci, která vás baví.
Technologie vás při růstu nenechají ve štychu – na dvojnásobný počet faktur nebo mezd nepotřebujete dvakrát tolik účetních.
Digitalizace začíná výběrem a nastavením chytrých nástrojů, které vám ušetří čas i peníze.
1. Na úvodní schůzce probereme vše důležité.
2. Propojíte nás s kompetentní osobou z vaší firmy.
3. Implementace proběhne během 14 dnů až 1 měsíce.
Pokud stojí za to nejdřív upravit některé interní procesy, na rovinu vám to řekneme. Nenecháme vás vyhodit peníze oknem.